torstai 2. syyskuuta 2021

Yleiskaavat kunnille maksutta rajapinnalta

Outi Koskenniemi, vanhempi suunnittelija, Suomen ympäristökeskus (SYKE)

Vuoden 2021 alusta lähtien kunnilla on ollut mahdollisuus saada Yleiskaavapalvelu ilmaiseksi sisäiseen käyttöön. SYKE tarjoaa ainutlaatuisen paikkatietoaineiston, joka sisältää yleiskaavoista kaavatilanteen karttayhdelmät, hakemistokartat eri kaavojen keskeisimmillä ominaisuustiedoilla sekä kaavamerkinnät ja -määräykset.

Kunnat yleiskaavoittavat - miksi tarvitaan muiden tuottamaa kaavadataa?

Kunta vastaa yleiskaavoituksesta omalla alueellaan ja prosessissa syntyvä tieto on kunnan hallussa. Lisäksi muut kaavaprosessiin osallistuvat toimijat tuottavat tietoa, kuten hallinto-oikeudet valitusvaiheessa. Periaatteessa työnjako on selvä ja eri osapuolten välillä on tiedonvaihtoa. Luotettavan kokonaiskuvan muodostaminen on kuitenkin haastavaa, koska aineistojen reitit ja muodot sekä tiedonkulun tavat ovat vakiintumattomia. 

Suomessa ei toistaiseksi ole valtakunnallista kaavarekisteriä, johon aineisto kertyisi säännellysti ja määrämuotoisena. Esimerkiksi kuntien rajalla maankäytön ohjauksessa olisi tärkeää nähdä yleiskaavoituksen tilanne. Käytännössä on ollut vaikeaa selvittää, millainen yleiskaava tietyllä alueella on voimassa – ja sehän vähentää kaavoituksen vaikuttavuutta. Miten yhteiskunnan eri toimijat voivat edistää kaavoituksen toteutumista, jolleivät edes tiedä, kuinka kunta on halunnut yleiskaavoilla maankäyttöä ohjata?

Yleiskaavapalvelu avuksi

Kaavatiedolle on jatkuva tarve, joten SYKE on vuosien varrella kehittänyt valtakunnallisia tietovarantoja. Vanhan rakennuslain mukaisesti vahvistetuista yleiskaavoista luotiin 1990-luvun lopulla aineisto ympäristöhallinnon käyttöön alueidenkäytön tehtävien tueksi. ELY-keskuksilla on käytössään GISALU-järjestelmä, johon ne voivat tallentaa kuntakaavoituksen ja kulttuuriympäristön paikkatietoja, niistä yhtenä aineistona oli aiemmin maankäyttö- ja rakennuslain yleiskaavat. Em. aineistojen valtakunnallisesta ylläpidosta on luovuttu, mutta ne hyödynnettiin vuonna 2013 pohjatietoina uuden Yleiskaavapalvelun toteutuksessa. Kaavatilanteen pitäminen ajantasalla perustuu yhteistyöhön kuntien ja ELY-keskusten kanssa. Kaavatietojen toimittaminen SYKEen ei ole pakollista, mutta käytännössä tiedonkeruu pyörii kattavasti koko maasta. Kiitokset aktiivisuudesta kentälle, apu on välttämätöntä!

Kaavat kootaan neljä kertaa vuodessa Yleiskaavapalveluun, etupainotteisesti jo hyväksymisen jälkeen. Uutta päätöstä oikaisukehotuksen jälkeen tai valitusprosessin lopputulosta ei jäädä odottamaan, mutta niistä pyritään saamaan myöhemmin tietoa, jotta aineistoa voidaan korjata. Lainvoimaisen kaavatilanteen saaminen on toki tavoitteena, mutta muutoksenhaku yleiskaavasta saattaa kestää useita vuosia eikä jälkikäteen aina muisteta ilmoittaa hallinto-oikeuksien ratkaisuista.

Miten kunta saa yleiskaava-aineiston käyttöönsä?

Yleiskaava-aineisto on käytettävissä rajapinnalla, joka kunnassa kytketään omaan paikkatietojärjestelmään. Riittää ottaa yhteyttä SYKEn alueidenkäytön tietojärjestelmien neuvontaan palvelunimi@syke.fi [palvelunimi=alu_tuki], josta toimitetaan sopimus ja annetaan tunnukset. Vuosimaksu riippuu käyttöoikeuden laajuudesta: kuntaorganisaation sisäisesti käyttö on ilmaista, kunhan aineisto on rajattu kunnan omalle alueelle. Myös muun käytön hinnoittelu on kunnille edullinen, koska aineiston ylläpito on kiinni kunnista saatavista kaavatiedoista. Pelkkä katselukäyttö on mahdollista myös Elinympäristön tietopalvelu Liiterissä sen sopimusasiakkaille.

Käyttö kannattaa aloittaa maksuttomalla sopimuksella, jolloin yleiskaava-aineistoa voi ensin kokeilla sisäisesti. Kunnat ovat ostaneet laajempia käyttöoikeuksia mm. tilanteissa, joissa on tarve näyttää yleiskaavoja asukkaille ulkoisissa karttapalveluissa tai sisäisissä järjestelmissä halutaan tietää myös naapurikuntien kaavatilanne. Mitä enemmän Yleiskaavapalvelua käytetään, sitä paremmin puutteista ja virheistä saadaan vinkkejä SYKEen ja aineiston laatu paranee.

Yleiskaavat tarjotaan WMS-palveluna (rasterikuva) ja hakemistokartta WFS-palveluna. Hakemistokartta kuvaa yleiskaavatilannetta ja sisältää keskeiset ominaisuustiedot kaavoista. Siihen on linkitetty myös kaavamerkinnät ja -määräykset pdf-tiedostoina. © Suomen ympäristökeskuksen Yleiskaavapalvelu, 30.10.2019. 

Tulevaisuuden tavoitteena yhteinen ja virallinen kaavatietojärjestelmä

Kunpa viimein saataisiin valtakuntaan oikea kaavarekisteri! Jo vuosikymmeniä on viritelty erilaisia hätäratkaisuja ja monet organisaatiot hukanneet resursseja päällekkäiseen työhön, mutta käytännössä vakiintunutta ja säädeltyä systeemiä ei ole. SYKEn Yleiskaavapalvelussa päivittäinen työ on hyvin kaukana siitä ideaalista, miten data itsestään virtaa yhtenäisillä tietomalleilla rajapintojen kautta. Kuitenkin vallitsee melko pitkälti yhteisymmärrys siitä, mitkä ovat keskeisimmät tarvittavat kaavatiedot, mihin olisi kustannustehokasta satsata ja millainen työnjako toimii organisaatioiden välillä.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen valmistelussa ympäristöministeriö on käynnistänyt alueidenkäytön suunnitelmatietovarannon toteuttamisen osana Rakennetun ympäristön tietojärjestelmää. Ehkä vielä koen sen päivän, että nostan jalat työpöydälle ja ihastellen seuraan kuinka kaavatiedot solisevat paikasta toiseen…

Kirjoittaja on Yleiskaavapalvelun vastaava ja työskentelee vanhempana suunnittelijana Suomen ympäristökeskuksen Ympäristöpolitiikkakeskuksessa. Kokemusta ja näkemystäkin kaavojen numeeristen aineistojen parissa on kertynyt 1990-luvun puolivälistä lähtien.

Yleiskaavapalvelun perustamisvaiheesta ovat kertoneet aiemmin Sanna Mäyrä ja Jenni Markkanen vuonna 2014 ja Eino Jaskari 2015 sekä Päivi Malmi 2015.


5 kommenttia :

  1. Täytyy sanoa, että muistan yleiskaavapalvelua tehdessä (olikohan v. 2013 vai 2012), kun mietittiin, että olisihan se hienoa, jos päällekkäistä työtä tehtäisiin vähemmän.

    Silti edelleen kun kaava tulee lausunnoille, saatan tehdä kuten aikanaan yleiskaavapalvelua pystyttäessä: Kääntää lausunnoille tulleen kaava PDF:n TIF-tiedostoksi, viedä kaavan paikkatieto-ohjelmaan, antaa sille vastinpisteitä ja näin asemoida kaava kartalle, jotta pääsen vertaamaan kaavaa esim. maakuntakaavaan tai johonkin muuhun paikkatietoaineistoon. Sitten esim. ELY:ssä tekevät ehkä (ainakin joissain tapauksissa) saman... Elleivät sitten edelleen perinteiseen malliin voimassa oleva maakuntakaava / yleiskaava auki toisella ruudulla, kaavaluonnos toisella ja yritetään verrata niitä keskenään (jolloin toki jotain voi jäädä huomaamatta). Ihanan "tehokasta".

    Terkuin
    Jenni Oksanen (o.s. Markkanen, ja toinen yleiskaavapalvelun perustamisvaiheen kirjoittajista, johon Outi tekstissään viittaa)
    aluesuunnittelupäällikkö, Etelä-Savon maakuntaliitto

    VastaaPoista
  2. Konsultit joutuvat edelleen muuttamaan kaavakarttojen pdf-tiedostot rasterikuviksi ja orientoimaan rasterikuvat paikkatieto-ohjelmaan, kun palvelun hinnoittelu on yksityisille järjettömän kallis. Tämän järjettömyyden maksavat sitten asiakkaat, joista suuri osa on julksihallinnon edustajia. On se kumma, että yhteiskunna varoilla tuotettu tärkeä perustietoa eli kaavatieto, laitetaan lukkojen taakse, kun suurin osa muusta ympäristödatasta on vapaasti saatavilla. Miksi tällaista julkisen tiedon panttaamista edelleen sallitaan, vaikka se aiheuttaa moninkertaiset kustannukset, kun tietoja ei anneta tarvitsijoiden käyttöön?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä kommentista! Ja pahoittelut viivästyksestä vastaamisessa, kommentti oli jäänyt blogijärjestelmän uumeniin. Yleiskaavapalvelussa on kyse siirtymävaiheen ratkaisusta.

      Periaate datan avoimuudesta on tärkeä. Myös SYKEn tavoitteena on tilanne, missä ei aineistoa myydä varsinkaan julkishallinnon sisällä ja muutoinkin liiketoiminta perustetaan datan ympärille rakentuviin palveluihin. Yleiskaavapalvelun aineistot eivät kuitenkaan ole lakisääteinen tietovaranto, vaan vuosia sitten sähköisen demokratian SADe-ohjelmassa luotu vapaaehtoinen menettely missä kaavoja kootaan rajapinnan kautta käytettäväksi. Toiminta on tavallaan ”omakustanteista”, jotta Yleiskaavapalvelu pysyy pystyssä, tarvitsemme aktiivisia käyttäjiä jotka ovat valmiita maksamaan siitä.

      Tuleva Rakennetun ympäristön tietojärjestelmä (RYTJ) toivon mukaan poistaa nykyiset väliaikaisviritysten ongelmat. En tunne hankkeen sisältöä tarkkaan, mutta käsittääkseni mikäli uusi systeemi nielaisee Yleiskaavapalvelun aineistot, rahoitus hoidetaan budjettiperusteisesti. Silloin pääsemme eroon sopimusbyrokratioista ja pikkusummien maksatuksesta.

      Poista
  3. Rakennetun ympäristön tietojärjestelmän kehittämisestä kertova sivu on muuttanut uuteen paikkaan https://ym.fi/ryhti/rytj

    VastaaPoista
  4. Linkit verkkopalveluihin korjattu Syken sivuille.

    VastaaPoista