maanantai 27. huhtikuuta 2020

Yhdyskuntarakenteen ilmiöt näkyväksi monikäyttöisillä ruutuaineistoilla


Hanna Nieminen, Anna Strandell ja Maija Tiitu
Suomen ympäristökeskus SYKE 

Yhdyskuntarakenteen seurannan aineistot (YKR) erilaisten ilmiöiden tutkimisessa

Mistä ja minne työssäkäyntivirrat suuntautuvat Suomen alue- ja yhdyskuntarakenteen eri osissa? Mitkä ovat yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutukset? Miten työpaikat ovat kehittyneet Tampereen yhdyskuntarakenteen vyöhykkeillä? Miten liikenneonnettomuudet sijoittuvat kaupunkien yhdyskuntarakenteen eri vyöhykkeille? Esimerkiksi näihin kysymyksiin on etsitty vastauksia seuraavissa YKR-aineistoja hyödyntävissä esimerkkihankkeissa ja -selvityksissä.

SYKEn kehittämät yhdyskuntarakenteen seurannan aineistot ja aluejaot (YKR) tarjoavat ajan ja paikan suhteen vertailukelpoista, valtakunnallisesti kattavaa tietoa yhdyskuntarakenteen eri elementeistä. YKR-aineistot pohjautuvat Tilastokeskuksen 250 x 250 metrin ruututietoihin väestöstä, rakennus- ja asuntokannasta, asuntokunnista, kaupan toimipaikoista, työvoimasta, työpaikoista ja työmatkoista pääasiassa vuodesta 1990 lähtien. Keskeinen osa YKR-aineistoa ovat hallinnollisista rajoista riippumattomat toiminnalliset aluejaot – kuten taajamat, yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet sekä kaupunki-maaseutuluokitus, jotka ovat avoimesti saatavilla SYKEn Avoin tieto -sivustolta.

YKR-aineistoilla voidaan analysoida ja seurata rakennetun ympäristön tilaa ja ajallisia muutoksia sekä ennakoida tulevaa kehitystä. Aineistoja hyödynnetään muun muassa aluesuunnittelussa ja -kehittämisessä, alue- ja yhdyskuntarakenteen tutkimuksessa, rakentamiseen liittyvien lupien ja avustusten tausta-aineistona sekä erilaisissa vaikutusten arvioinneissa. Seuraavaksi esitellään tuoreita YKR-aineistojen käyttöesimerkkejä eri mittakaavatasoilla. Esimerkit osoittavat YKR-aineiston monipuoliset käyttömahdollisuudet, mutta niissä on pohdittu myös aineistoihin liittyviä epävarmuuksia ja haasteita.

Työssäkäyntivirrat ja monipaikkaisuus

Keväällä 2020 päättyneessä Alueellisen liikkuvuuden ja monipaikkaisuuden mahdollisuudet ja seuraukset -hankkeessa on selvitetty työn ja työvoiman alueellista liikkuvuutta ja monipaikkaisuuden nykytilaa. Hankkeessa tuotettiin YKR-aineiston työmatkatietojen avulla verkkokartta työssäkäynnin alueellisesta rakenteesta, jonka avulla voidaan hahmottaa muun muassa työvoiman alueiden välistä liikkumista. Verkkokartan työmatkatiedot pohjautuvat tilastoon, jossa on hieman yli 2 miljoonaa kodin ja työpaikan sijaintiparia vuodelta 2015. Tiedot päivittyvät 2–3 vuoden viiveellä, ja joulukuussa 2019 YKR-aineistojakeluun päivittyivät vuoden 2017 työvoimatiedot. Hankkeen loppuraportissa kirjoittajat pohtivat käytetyn aineiston haasteita ja esimerkiksi sitä, ettei YKR-aineistossa ole huomioitu liikkuvaa työtä ja osa työpaikoista on tarkemman tiedon puuttuessa kiinnitetty asuinkuntaan tai yrityksen päätoimipaikkaan.


Kuvakaappaus Alueellisen liikkuvuuden ja monipaikkaisuuden mahdollisuudet ja seuraukset -hankkeessa tuotetusta verkkokartasta, jonka avulla voidaan tarkastella mm. Suomen työssäkäyntivirtoja ja niiden suuruutta kunnittain. / Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutusten arviointi

Tampereella on laadittu yleiskaavatyön tueksi yhdyskuntarakenteen tuottamien ilmastovaikutusten arviointimenetelmä, jonka avulla saadaan tietoa sekä nykyisen että tavoitellun yhdyskuntarakenteen päästövaikutuksista. Mallinnustyön lähtökohtana on YKR-ruutuaineisto, johon on yhdistetty kaupungin omia aineistoja.

Arviointimenetelmän tuottamisesta vastaavat Ubigu Oy, Gispo Oy ja Tietotakomo. Lähestymistapa mahdollistaa tarkan päästölaskennan, mutta hankkeen loppuraportissa kehittäjät pohtivat nykymuotoisen YKR-aineiston ja yleisemmin tilastotiedon käytön haasteita päästölaskennassa. YKR-aineisto päivittyy nykyisellään parin vuoden viiveellä ja aineistossa käytettävät salaukset vaikuttavat päästölaskennan tuloksiin. Parhaat tulokset heidän mukaansa saadaan yhdistämällä sekä paikallisia kuntien omia että kansallisia aineistoja.


Kasvihuonekaasupäästöt ruuduittain Tampereella 2019. Lähde: Tulevaisuuden yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutusten arviointi -raportti (2019). / Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Elinvoiman vyöhykkeet Tampereen kaupunkiseudulla

Pirkanmaan ELY-keskuksen toteuttamassa Elinvoimanvyöhykkeet Tampereen kaupunkiseudulla -tarinakartassa on tarkasteltu työpaikkojen ja työikäisen väestön sijoittumista Tampereen kaupunkiseudun taajama-alueella vuosina 1990–2015. Muutoksia tutkittiin hyödyntämällä SYKEn yhdyskuntarakenteen vyöhykkeet -paikkatietoaineistoa, joka on muodostettu luokittelemalla ja yhdistelemällä yhdyskuntarakenteen seurannan 250 x 250 metrin ruutuja jalankulku-, joukkoliikenne ja autovyöhykkeisiin muun muassa keskustaetäisyyden ja joukkoliikenteen palvelutason perusteella. Vyöhykkeet kuvaavat mahdollisuuksia käyttää eri liikkumismuotoja.  Analyysi paljastaa esimerkiksi, että vuoden 2010 jälkeen työpaikat ovat alkaneet vähentyä Tampereen keskustassa ja lisääntyneet merkittävästi autovyöhykkeellä. Samalla joukkoliikennevyöhykkeen työpaikkamäärän kasvu on pysähtynyt.

Kuvakaappaus Elinvoiman vyöhykkeet Tampereen kaupunkiseudulla -tarinakartasta. / Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Liikenneturvallisuus ja yhdyskuntarakenne Espoossa

Espoon kaupungin tilaamassa selvityksessä Destia Oy on tarkastellut yhdyskuntarakenteen vaikutusta liikenneturvallisuuteen Espoossa sekä kahdeksassa muussa kaupungissa Suomessa.  Lisäksi työssä on analysoitu, millaisia liikenneonnettomuuksia on tapahtunut Espoossa eri yhdyskuntarakenteen vyöhykkeillä. Analyyseissa on hyödynnetty YKR-aluejakoja ja -vyöhykkeitä sekä -seuranta-aineistoja. Tietoihin on yhdistetty eri lähteistä kerättyjä tietoja liikennemääristä ja tieliikenneonnettomuuksista (mm. Espoon kaupungin omia aineistoja ja Destian ylläpitämästä iLiitu-palvelusta).

Kaupunkirakennetta ja liikenneturvallisuustekijöitä tutkittiin 250 x 250 metrin tilastoruutuihin yhdistelemällä väestötietojen lisäksi liikenneonnettomuus- ja muita aineistoja. Tarkastelu paljastaa muun muassa, että suurimmat onnettomuusmäärät esiintyvät aluekeskusten ympäristössä. Onnettomuustiedoista havaitaan, että henkilövahinkoon johtaneiden jalankulkija- ja polkupyöräonnettomuuksien määrät keskittyvät taajama-alueille. Lisäksi työssä tarkasteltiin Espoon taajamakeskuksien eroavaisuuksia vertailemalla jalankulkuvyöhykkeellä tapahtuneita liikenneonnettomuuksia. 


Espoon keskuksen jalankulkuvyöhykkeen liikenneonnettomuudet v. 2013–2017. Lähde: Liikenneturvallinen ja toimiva kaupunkirakenne Espoossa ja kahdeksassa muussa kaupungissa Suomessa (2019). / Klikkaa kuvaa suuremmaksi

Miten saan YKR-aineiston käyttööni?

Kunnat, maakuntien liitot, ELY-keskukset, muut viranomaiset, oppilaitokset ja yritykset hyödyntävät laajasti YKR-aineistojen tietosisältöä Elinympäristön tietopalvelu Liiterin kautta. Lisäksi aineistot ovat ladattavissa paikkatietona erillisestä latauspalvelusta. Aineistojen käytöstä on tehtävä Liiteri-sopimus, josta saa lisätietoa Liiterin sivuilta tai ottamalla yhteyttä SYKEn alueidenkäytön tietojärjestelmien neuvontaan sähköpostilla alu_tuki(at)ymparisto.fi.

Tietojen päivitysaikataulu löytyy Liiterin nettisivuilta kohdasta Liiterin ja YKR-aineistojakelun päivitysaikataulut ja tietosisällön tarkempi kuvaus sivulta Yhdyskuntarakenteen seurannan aineistot.  Vinkkejä aineistojen käyttöön voi saada SYKEn vuosittaisista tietopalvelu Liiterin koulutuksista. SYKEn alueidenkäytön tietojärjestelmien tiimi myös opastaa aineistojen käyttöön liittyvissä sopimusasioissa ja mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Nykyinen YKR-aineistosopimus Tilastokeskuksen kanssa sekä Liiteri-sopimukset SYKEn ja sopimusasiakkaiden välillä päättyvät vuoden 2020 lopussa. Uudet sopimukset ovat parhaillaan valmisteilla ja siinä yhteydessä myös YKR-aineiston tietosisältöön ja päivitystiheyteen on tulossa joitakin parannuksia.

Tässä kirjoituksessa esitellyt esimerkit kuvaavat vain pientä osaa YKR-aineistojen hyödyntämismahdollisuuksista. Miten sinä olet hyödyntänyt YKR-tietoja? Kommentoi alle kokemuksiasi.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti