Johanna Koivunen
Tutkin opintoihini liittyvässä tutkielmassa, millaisia haasteita tuulivoimalarakentamiseen liittyy. Tapaustutkimus keskittyi Huittisissa sijaitseviin Pahkionvuoren tuulivoimaloihin, jotka perusti 16 maatalousyrittäjän yhtiö. Aineisto koostui kolmen tuulivoimaprojektissa vahvasti mukana olleen osakkaan haastattelusta. Haastatellut kokivat voimalarakentamisen haasteiksi muun muassa pitkän ajallisen keston ja valitusprosessit, jotka pitkittivät rakentamisen aloitusta vuosilla.
Pahkionvuoren tuulivoimalat. |
Rakentamista edeltävien lupien hakeminen ja
muut paperityöt sujuivat haastateltavien mukaan melko sujuvasti. Työmäärää
voisi varmasti kuitenkin keventää, jotta prosessista saataisiin tehokkaampi.
Tämä herätti minut pohtimaan, miten SADe-ohjelman eri palvelut voisivat
hyödyttää tuulivoimalarakentamista ja erityisesti siihen ryhtyvää
yksityishenkilöä. Tässä muutamia ehdotuksia:
1. Tuulivoimarakentamista
suunnitteleva voi ensi vuoden alusta alkaen etsiä tietoa potentiaalisesta
alueesta rakenteilla olevan tieto- ja analyysipalvelu Liiterin avulla. Liiterin
tietovarastossa on informaatiota muun muassa alueen kaavoituksesta,
luontokohteista, asumisesta ja luonnonsuojelusta. Viranomainen taas voi käyttää
tietovarastoa hyödykseen tuulivoimalan rakentamista koskevissa lupapäätöksissä
ja muussa alueen maankäytön suunnittelussa.
2. Näkemyksiä
tuulivoiman soveltuvuudesta alueelle voi kartoittaa Harava-kyselyn avulla
kaikilta kunnan asukkailta. Haravalla voi selvittää esimerkiksi paikkoja,
joihin halutaan tai ehdottomasti ei haluta tuulivoimaa, tai kerätä kommentteja
tehdyistä suunnitelmista. Tietoa voi varastoida ja hyödyntää pitkällä
aikavälillä ja näin helpottaa seuraavan uusiutuvan energian rakentamisesta
innostuneen urakkaa!
3. Kansalaisia
voi kuulla myös käynnistämällä keskustelun otakantaa.fi-palvelussa, jossa kuka
tahansa voi kommentoida ja kysellä hankkeesta ja jakaa arvokkaita mielipiteitä.
4. Rakennusluvan
voimalalle voi hakea verkossa Lupapisteen kautta. Sen kautta onnistuvat myös
neuvonpidot viranomaisen kanssa. Myös ympäristöluvan hakeminen muuttuu sähköiseksi,
kuten mahdollisen vesiluvankin.
5. Tarkkailijan
avulla kuntalaiset saavat tietoa kunnan julkaisemista tuulivoimasuunnitelmista
sekä voimalahankkeiden etenemisestä.
Tuulivoima lisääntyy. Tuulivoiman tuotanto ja kapasiteetti. Lähde: VTT. |
Tuulivoiman ja muun uusiutuvan energian
rakentaminen on kasvussa. Taloudellisten kannustimien toimimisen lisäksi on
tärkeää, että prosessin lupa- ja muut asiointikäytännöt sujuvat. Sähköiset
asiointipalvelut helpottavat hankkeen valmistelua ja mahdollistavat entistä
perusteellisemman osallistumisprosessin. Taitava avoin tiedottaminen puolestaan edistää
positiivista suhtautumista rakentamiseen. Vaikka tutkimassani Pahkionvuoren tapauksessa
asiointi oli sujuvaa perinteisinkin menetelmin, olisi mahtavaa tietää, mitä
kaikkea lisäarvoa sähköiset palvelut olisivat tuoneet, ja kuinka paljon entistä
avoimempi menettely lyhentäisi prosessia valitustenkin osalta.
Mielestäni on hyödyllistä laajentaa
mielikuvaa siitä, millaisissa prosesseissa SADe-palveluja voidaan käyttää yhä
kokonaisvaltaisemmin. Voisiko kaikista SADe-palveluista muodostaa erilaisille
toimijoille helposti löydettäviä kokonaisuuksia ja esimerkkejä palveluiden
käytöstä, jotta ne hyödyttäisivät mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa
jatkossakin?
Kirjoittaja opiskelee
Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulussa ympäristön ja alueiden politiikkaa
ja on tällä hetkellä korkeakouluharjoittelijana Suomen
ympäristökeskuksessa SADe-tiimissä.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti