Niina Ahtee
Kalasataman
oma verkkopalvelu Fisuverkko on suunnattu
kaikille alueesta kiinnostuneille: yrityksille, työssäkäyville, opiskelijoille,
vierailijoille ja erityisesti Kalasataman asukkaille. Fisuverkosta löytyy
helposti kaikki ajankohtainen tieto Kalasatamasta ja sen lähiympäristöstä.
Verkkopalvelu
Fisuverkossa on kolme tasoa; julkinen, kirjautunut sekä asukaskäyttäjä.
Julkiset sisällöt ovat avoinna kaikille Kalasatamasta kiinnostuneille. Ne
auttavat tutustumaan alueen taloyhtiöihin, palveluihin ja ihmisiin. Kirjautunut
käyttäjä voi lisäksi osallistua keskusteluihin, lisätä kuvia kuvagalleriaan
sekä kierrättää ja lainata tavaraa tavaratorilla.
Fisuverkon
tavoitteena on erityisesti helpottaa Kalasataman asukkaiden arkea.
Verkkopalvelun toiminnan sydän on asukkaille postitettava avainkoodi, jolla
yhden ruokakunnan jäsenet tunnistautuvat oman asuntonsa asukkaiksi
Fisuverkossa.
Näin
asukas saa käyttöönsä taloyhtiösivun, pihaparlamentin ja oman asunnon palvelut.
Taloyhtiösivulla asukaskäyttäjä voi osallistua keskusteluihin, käyttää
kuvagalleriaa ja lisätä tai lainata tavaraa tavaratorilla. Erona julkisiin sisältöihin
on, että taloyhtiösivun sisällön näkevät vain kyseisen taloyhtiön asukkaat.
Pihaparlamentti taas tarjoaa saman yhteispihan ympärillä olevien taloyhtiöiden
asukkaille keskustelufoorumin ja ilmoitustaulun. Porakonettaan ei siis tarvitse
lainata naapuria tai pihapiiriään kauemmas.
Kalasataman
asukas voi tehdä sauna- tai kerhotilavarauksen sähköisestä varauskalenterista.
Varauskalenteri soveltuu hyvin monenlaisten resurssien varaamiseen, esimerkiksi
taloyhtiön yhteisessä käytössä oleva pyörä tai vene voidaan lisätä varauskalenteriin
asukkaiden käytettäväksi.
Muistatko
kuka on taloyhtiösi isännöitsijä ja huoltoyhtiö vai käytkö tarkistamassa ne
aina rappusi ovesta? Kalasatamalaisen ei tarvitse muistaa, koska Fisuverkossa
vikailmoitus tai palaute voidaan lähettää suoraan oman taloyhtiön toimijoille.
Järjestelmä tunnistaa asukkaan ja lisää automaattisesti lähettäjän tiedot
viestiin. Asukkaan tarvitsee vain täyttää kuvaus viasta. Vikailmoitukseen voi
halutessaan liittää kuvan. Palautteen lähettäminen onnistuu kätevästi myös tabletilla
tai älypuhelimella, koska sivusto skaalautuu kaikille laitteille ja näytöille.
Asukas
voi kerätä omaan kansioonsa asuntonsa tärkeitä tietoja ja näin kerryttää
asuntonsa historiaa. Omaan kansioon tallennetut tiedostot ovat
henkilökohtaisia, mutta halutessaan asukas voi jättää tiedot tehdyistä
remonteista, kodinkoneiden käyttöohjeet ja vaikkapa seinämaalien sävykoodit
seuraavalle asukkaalle.
Tänä
päivänä on olemassa monia erilaisia mahdollisuuksia jakaa tietoa ja tutustua
lähialueen palveluihin sekä ihmisiin. Fisuverkon ei kuitenkaan ole tarkoitus
toimia taas yhtenä uutena sosiaalisen median kanavana. Sen tavoitteena on olla
virallinen kanava Kalasatamasta kiinnostuneille ja sen asukkaille. Palvelu on
luotettava ja Fisuverkkoon liittyneet asukkaat voidaan todentaa oikeiksi
asukkaiksi, toisin kuin esimerkiksi Facebook-ryhmässä. Uusi osakeyhtiölaki
mahdollistaa sen, että Fisuverkkoa voitaisiin tulevaisuudessa käyttää myös
äänestystilanteissa taloyhtiön hallituksen työn tukena.
Fisuverkko
hyödyntää avointa dataa ja erilaisia rajapintoja. Helsingin Seudun Liikenne HSL
tarjoaa reittioppaan rajapinnan käyttöoikeuden. Vikailmoitukset, jotka koskevat
esimerkiksi katujen kuntoa tai rikkoutunutta liikennemerkkiä, menevät suoraan
Helsingin kaupungin palautejärjestelmään. Palveluhausta löytyvät yksityisten
palveluiden lisäksi myös julkiset palvelut, jotka tulevat Helsingin kaupungin
rajapinnasta. Tulevaisuudessa Fisuverkko mahdollistaa monien erilaisten
rajapintojen käytön tavoitteenaan helpottaa käyttäjien ja asukkaiden arkea.
Kirjoittaja
työskentelee viestinnän harjoittelijana Art and Design City Helsinki Oy:ssä.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti