Kuva: Outi Salminen |
Tuukka Jussila
Uudenmaan rannikon tulvavaara-alueella
sijaitsevien asuinrakennusten joukko on kirjava. Merivedenpinnan ajoittainen
nousu uhkaa monenlaisia rakennuksia mummonmökeistä kerrostaloyhtiöihin, joiden
sijainti vaihtelee aivan rannan tuntumasta aaltojen pärskeestä syvälle
sisämaahan mereen laskevien purojen varsille. Siksi kiinteistöjen omatoimista
tulviin varautumista tulee tutkia ja ohjeistaa joukon moninaisuus huomioiden.
Tähän haasteeseen Harava-palvelu tarjosi oivan apuvälineen diplomityössäni.
Diplomityöni osana toteutin syys-marraskuussa
2013 tulvakyselyn, jossa kerättiin tietoa muun muassa toteutuneista tulvista,
tulviin varautumisesta ja tulvaviestinnästä. Kysely lähetettiin kohdennetusti
Helsingin, Espoon ja Loviisan merkittävillä meritulvariskialueilla sijaitsevien
asuinrakennusten omistajille ja siihen oli mahdollista vastata paperisella
lomakkeella tai Harava-palvelun kautta verkossa. Vastauksia kyselyyn saapui
postitse 110 ja Haravan kautta 62 kappaletta.
Tulvavaara-alueella sijaitsevia rakennuksia Loviisassa. Lisää tulvakarttoja osoitteessa http://www.ymparisto.fi/tulvakartat. |
Harava-palvelu mahdollisti diplomityöhöni
kuuluvan kyselyn toteuttamisen tavalla, johon pelkällä postikyselyllä tai vain
lomakepohjaisella verkkokyselyllä ei olisi pystynyt. Palvelun avulla kerättiin
paikkatiedolla varustettuja havaintoja aiemmista tulvakohteista,
-vedenkorkeuksista ja -vahingoista, kun kyselyn paperiversiossa havainnot
saatiin talteen vain sanallisina. Lisäksi rakennusten omistajilta kysyttiin
rakennuksen alimman lattiapinnan korkeutta suhteessa maanpintaan. Tämän tiedon
pystyi merkitsemään myös paperiversion mukana tulleeseen karttaan, mutta
Haravan etuna oli tiedon tallentuminen suoraan helppokäyttöiseen sähköiseen
muotoon.
Haravan käyttöönotto oli kohtuullisen
helppoa. Paikkatieto-osaamisesta on apua Haravalla kerätyn aineiston
käsittelyssä ja kyselyn rakentamisessa tarvitsee jonkin verran HTML-kielen
osaamista (tekstin esitysasun muokkaus, linkkien lisääminen ym.). Kuitenkin
pikaisella perehtymisellä ja tarvittaessa apua pyytämällä itse kukin varmasti
pystyisi Haravan ylläpito-puolta käyttämään. Teknisten seikkojen lisäksi olisi
hyvä tietää myös yhtä sun toista itse kyselytutkimuksen rakentamisesta, mikä
onkin sitten luku erikseen… Kaiken kaikkiaan Harava mahdollisti kyselyn
monipuolisen muotoilemisen ja muokkaamisen juuri omaan tarpeeseeni.
Kuva: Jukka Kivijärvi |
Kun itse käytin Haravaa, oli se selkeästi
vielä kehitysvaiheessa monine puutteineen ja virheineen. Kyselyni aikana (ja
sivusta seuraten sen jälkeen) olen kuitenkin ilokseni havainnut, että
valtaosaan näistä kehityskohteista on jo tartuttu. Kenties seuraava vaihe voisi
olla valmiin tekstieditorin lisääminen palveluun, jotta sen käyttö helpottuisi
entisestään? Lisäksi useat virhepiirrokset vastauksissa osoittivat, että
palvelun piirto-ominaisuuksia tulisi vielä selkeyttää. Näin Harava tavoittaisi
niiden lisäksi, jotka jo osaavat käyttää sujuvasti erilaisia karttasovelluksia,
myös sellaiset vastaajat, joille karttasovellusten käyttö ei ole arkipäivää.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti