Ilmastonmuutos. Sana on tuttu jokaiselle,
mutta harva meistä joutuu toden teolla miettimään miten se vaikuttaa elämäämme.
Jo vuosien tai vuosikymmenien aikana tapahtuvien vaikutusten ajattelu tuntuu
helposti vieraalta. Rakennetun ympäristön suunnittelussa ilmastonmuutoksen
huomioiminen ja kymmenien vuosien aikajänteillä operoiminen on kuitenkin arkipäivää.
Broken cities-pelissä hypätään
yhdyskuntasuunnittelijan saappaisiin kehittämään tulevaisuuden säänkestävää
kaupunkia. Antidote Gamesin kehittämää Broken cities-peliä peluutetaan ja
kehitetään eteenpäin Helsingin kaupungin energianeuvojien työkaluksi kaupungin
ja Aalto-yliopiston Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutusryhmän ASIAA!
ja HAPPI-hankkeiden yhteistyönä.
Lautapelin tarkoituksena on käsitellä
ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen haasteita tärkeinä maankäytön
suunnittelua ohjaavina reunaehtoina. Pelissä pelaajien päämääränä on rakentaa
taloudellisesti ja ekologisesti kestävää kaupunkia, jossa
ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat uhat
on minimoitu. Se, millä strategialla tähän päämäärään päästään, on kiinni
pelaajien omista valinnoista tai annetuista rooleista, mutta pelaajien yhteinen
kasvihuonekaasukuormitus koskettaa pelin kuluessa seurauksineen jokaista. Pelin
tavoitteita ja tarinaa voidaan vaihdella pelaajaryhmän mukaan, jolloin sen
avulla voidaan keskustella ilmastokysymyksen eri puolista, esimerkiksi
pelaajien erilaisista motiiveista panostaa ilmastomyönteisiin valintoihin.
Broken cities on yksi ilmentymä pelien
käytöstä opetuksen ja kasvatuksen välineinä. Opettavaisilla peleillä on
mahdollista käsitellä lyhyessä ajassa monimutkaisia ja pitkiä prosesseja ja
kokeilla erilaisia strategioita näiden ohjailuun. Pelit myös herättelevät
pelaajien tiedonnälkää haastamalla heitä, tekemällä heidät uteliaiksi,
ruokkimalla heidän mielikuvitustaan tai antamalla vallantunnetta, jota arjessa
ei olisi mahdollista saavuttaa. Kun ymmärrys ongelman tärkeydestä on herätetty,
on pelien kautta mahdollista löytää konkreettisia keinoja toimia hillinnän ja
sopeutumisen kentillä. Näin pelaajalle syntyy tunne siitä, että
ilmastonmuutoksen kaltaisiin suuriinkin haasteisiin on mahdollista vaikuttaa.
Valtaosa peleistä on nykyään toki digitaalisia,
mutta Broken citiesin tapainen lautapeli puolustaa hyvin paikkaansa arkielämän
simulaationa. Kokoustaminen ja näkemysten yhteen sovittelu nokikkain on yhä
monien tahojen intressejä yhteen kokoavan suunnittelun perusta. Pelilaudan
ääressä jokainen joutuu paitsi puolustamaan omaa tonttiaan, myös sovittelemaan
näkemyksiään yhteen naapureiden kanssa. Ja mikä tärkeintä, vastaamaan
yhteisvastuullisesti toimiensa seurauksista, niin kasvihuonekaasutaseen kuin
pelilautaa piiskaavien sään ääri-ilmiöidenkin muodossa – turvallisesti
sisätiloissa.
Kirjoittaja
työskentelee tutkijana Aalto-yliopiston Maankäyttötieteiden laitoksen
yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja
koulutusryhmässä. Video pelistä on katsottavissa täällä.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti