maanantai 18. marraskuuta 2013

Tarinankerronta vauhdittaa Liiterin valmistumista

Mirva Talusén


Yhteiskunnallisesti valveutunut opettaja, kärkäs toimittaja ja eläköitynyt aktivisti olivat kiinnostuksen kohteina Liiteri-työpajassa 7.11.. Joukko kansalaisia, eli muun muassa SYKEn työntekijöitä, kaavoittajia ja kaupunginosa-aktiiveja, oli kokoontunut ruotimaan sitä, millaisissa tilanteissa ja miten kansalainen voisi tietopalvelu Liiteriä tulevaisuudessa käyttää. Tästä otettiin selkoa kehittelemällä ryhmissä kolme tarinaa kansalaisista, jotka Liiterin pariin voisivat löytää.

Luoduilla hahmoilla oli erilaisia tarpeita, joihin he Liiteriä hyödynsivät. Opettaja halusi opettaa oppilailleen karttojen käyttöä, aktivisti edistää kaupunginosansa asioita ja toimittaja ottaa selkoa alueesta, jolle on suunniteltu kaavamuutosta. Post-it -lappujen avulla koottiin tarina, jossa henkilöt tarpeineen löysivät Liiterin, etsivät sieltä tietoa ja poistuivat palvelusta. Samalla pohdittiin, mitä kansalaisen edesottamukset edellyttävät palvelulta ja kirjattiin ylös muita esiin putkahtaneita ideoita.
 
Kuva: Mirva Talusén
Kuva: Mirva Talusén
 
SADe-projektissa on aiemminkin käytetty samantyyppistä työskentelytapaa, joten se oli osalle työpajaosallistujista tuttu. ”Tää on kolmas kerta kun me tehdään tätä ja joka kerta tulee ihan uusia asioita mieleen,” totesi SYKEn Outi Koskenniemi. Käyttäjät voivat esimerkiksi Liiterissä edetä hyvin monenlaisia reittejä, jolloin jokaiseen hahmoon perehdyttäessä käy ilmi erilaisia tarpeita ja vaatimuksia palvelulle. Kun jokainen käyttäjäryhmä käydään systemaattisesti läpi isolla porukalla ryhmissä, saadaan kerättyä melkoinen liuta ajatuksia palvelun kehittämisestä.

Kuva: Mirva Talusén
Kuva: Conversatum Oy

”Työpajan onnistumisen perustana oli kansalaisnäkökulmaa edustavien henkilöiden oma todellinen kokemus ja näkemys yhdistettynä SYKEn sisällölliseen asiantuntemukseen. Näin käyttötilanteista saatiin luotua elävät ja aidot kertomukset,” sanoi työpajaa vetänyt Satu Pajuniemi konsulttifirma Conversatumista. Todenmukaisten tarinoiden avulla palvelun kehitysideat tulevat artikuloiduiksi ja auttavat Liiterin muovaamisessa kohti käyttäjäystävällistä ja toimivaa palvelua. Työpajan jälkeen Liiterin valmistuminen onkin jälleen askelta lähempänä.

Kirjoittaja työskentelee Suomen ympäristökeskuksen SADe-tiimissä.


1 kommentti :

  1. Olin mukana työpajassa ja tämä menetelmä toimi mielestäni hyvin, kuten Mirva kirjoittaakin. Tarinankerronnastahan siinä tosiaan oli kyse, kun pohdimme, mitä käyttäjä eri vaiheissa teksisi palvelussa. Konsultti puhui muistaakseni "palvelupolusta", joka ei terminä ollut ihan selvä, mutta hahmottui kyllä työpajan myötä. Tarinallisuutta voisi ehkä painottaa enemmänkin?

    VastaaPoista