Tiia Tanskanen
Harava-palvelu
on nyt valmistunut ja kaikkien hyödynnettävissä. Palvelun viimeistelemiseksi
kyselyitä on helmikuusta lähtien testattu pilottihankkeiden avulla. Haluankin palata
ajassa hieman taaksepäin pohtimaan syitä sille, miksi organisaatioissa on hakeuduttu
pilotoimaan Haravaa. Osallistavan suunnittelukulttuurin edistämisen kannalta on
kiinnostavaa, miksi eritoten kunnissa halutaan ottaa käyttöön Haravan kaltainen
uusi osallistumisen menetelmä. Opinnäytetyössäni tutkin millaisia odotuksia
Haravan pilottikunnilla on karttapohjaisen kyselyn hyödyntämiselle maankäytön
suunnitteluun liittyvissä hankkeissa. Haastattelin viiden eri pilottikunnan
maankäytön suunnittelun ammattilaista syksyllä 2012. Seuraavassa esittelen
lyhyesti suunnittelijoiden näkemyksiä työni pohjalta.
Haravan
koetut hyödyt kiteytyivät pilottikunnissa palvelun kolmeen ominaisuuteen, jotka
ovat verkkopohjaisuus, kartta vastausalustana sekä kerätyn tiedon muoto.
Kokemukset hyödyistä painottuivat eri kunnissa hieman eri tavoin. Ensinnäkin,
haastateltavat näkivät Haravan karttapohjaisuuden yhtenä palvelun keskeisimpänä
seikkana suunnittelutarpeiden paikantamisessa. Maankäytön suunnittelu
kiinnittyy tiivisti ympäristöönsä, minkä vuoksi suunnittelijoiden on tärkeää
olla perillä siitä, mihin kuntalaisten kokemukset elinympäristössä kohdistuvat.
Paikkamerkinnän ja kommentin nähtiin täydentävän toisiaan, mikä helpottaa
tiedon tulkittavuutta.
Toiseksi, kyselyjen
verkkopohjaisuuden avulla suunnitteluprosesseihin saadaan aktivoitua suurempi
joukko kuntalaisia. Nettiosallistumisessa kynnys vastaamiseen on matala, kun
osallistuminen ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Verkossa tapahtuvan osallistumisen
uskotaan tuovan keskusteluun sellaisten kuntalaisten äänen, joita on hankala
tavoittaa esimerkiksi asukastyöpajojen avulla. Suunnittelun tietopohjan
laajentuessa ja moninaistuessa päätöksiä voidaan tehdä perustellummin. Lisäksi konfliktin
vaara vähenee, kun kuntalaiset sitoutuvat elinympäristönsä kehittämiseen.
Toisaalta
kasvava tietomäärä asettaa suunnittelijat haasteiden eteen, sillä tiedon tulisi
välittyä suunnittelun käytäntöihin ja päätöksentekoon. Etenkin kun vastauksia
kuntalaisilta odotettiin runsaasti, nähtiin Haravalla kerätyn tiedon strukturoidun
ja sähköisen muodon helpottavan tiedon analysointia. Suunnittelijoiden työ
helpottuu, kun suuri määrä tietoa voidaan siirtää tilasto- ja
paikkatieto-ohjelmiin käsiteltäväksi. Suunnittelijat arvelivat myös, että muokkaamalla
tietoa helposti omaksuttavaan muotoon sitä voidaan välittää tehokkaammin
kaikille suunnittelun osapuolille. Esimerkiksi teemakarttojen avulla voidaan
kuntalaisten ajatuksista viestiä kunnan päättäjille, jotta he voivat ottaa
kuntalaisten näkemykset paremmin huomioon päätöksenteossa. Kuntalaisilta
kerätty tieto voidaan siten integroida kiinteämmin osaksi suunnittelua. Toisaalta
on pohdittava sitä, kuinka luotettavasti ihmisten henkilökohtaisia kokemuksia
voidaan kartoittaa valmiiden vastausvaihtoehtojen avulla, sekä millaista tietoa
Haravalla voidaan kerätä ja mihin tarkoitukseen.
Harava
nähtiin siten tärkeänä täydentävänä työkaluna osallistumiseen ja tiedon
tuotantoon maankäytön suunnittelun tueksi. Nimensä mukaisesti sillä voidaan
haravoida laajalti paikkaan sidottua tietoa saavuttaen suuren yleisön huomion,
ja se lisäksi mahdollistaa suuren aineiston analysoinnin. Kuntalaisten kokemuksien
ymmärtämiseksi syvällisemmin voidaan tiedon keruuta tarkentaa vuorovaikutteisempia
menetelmiä, kuten kävelyhaastatteluja tai työpajoja, hyödyntäen. Erilaisten tiedon
tuotannon menetelmien yhteensovittamista voisi tosin tutkia vielä
perusteellisemmin. Jään jännityksellä seuraamaan kokemuksia siitä, miten
karttakyselyt nivoutuvat suunnittelun käytäntöihin ja kuinka sitä hyödynnetään
muiden menetelmien rinnalla.
Kirjoittaja on työskennellyt SYKEn SADe-hankkeessa
ja opiskelee ympäristön ja alueiden politiikkaa Tampereen yliopistossa
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti